مطابق با آخرین قوانین اخذ ویزای فرانسه
  • بازبینی شده توسط وکلای رسمی

ویزای فرانسه – انواع ویزا فرانسه، هزینه ها و مدارک

پرچم فرانسه

ویزای فرانسه سه نوع است: ویزای کوتاه مدت فرانسه (uniform Schengen visa) که برای بازدید از فرانسه به مدت حداکثر سه ماه مورد استفاده قرار میگیرد. ویزای طولانی مدت موقت (VLS-TS) که تا یک سال معتبر است و غیر قابل تمدید است و در نهایت ویزای طولانی مدت (visa de long séjour) که برای اقامت طولانی مدت بیشتر از یک سال است. در این مقاله به صورت کاملا علمی و تخصصی موارد کاربرد انواع ویزای فرانسه و انطباق آن با ویزای شینگن بررسی میشود.

درخواست مشاوره امور مهاجرتی

انواع ویزای فرانسه

کشور فرانسه عضو پیمان شنگن است. این پیمان از سال ۱۹۸۵ شکل گرفته و هم اکنون ۲۷ کشور عضو آن هستند. کشورهای عضو پیمان شنگن قانون کنترل گذرنامه در بدو ورود را برای شهروندان این منطقه حذف کرده‌اند. همچنین شهروندان سایر کشورها در صورت اخذ ویزای یکی از کشورهای عضو پیمان شنگن اجازه تردد در کل منطقه شنگن را بدون نیاز به ویزا خواهند داشت. جهت مشاهده لیست کشورهای عضو شینگن کلیک کنید.

پیش از آنکه انواع ویزای فرانسه مورد بررسی قرار گیرد میبایست با انواع ویزای شینگن آشنایی پیدا کنید. چرا که فرانسه به عنوان یک کشور عضو پیمان شینگن بسیاری از ویزاهایی که صادر میکند مطابق با معاهدات پیمان شینگن است.

انواع ویزای شینگن

ویزای شینگن نوع TYPE A) – A) یا ویزای ترانزیت فرودگاهی

افرادی که قصد دارند از یک کشور غیر شنگن به کشور دیگری که غیر شینگن است سفر کنند و به علت طولانی بودن مسیر سفر میبایست پروازهای خود را در فرودگاه یک کشور عضو پیمان شینگن تعویض کنند. باید ویزای نوع A دریافت کنند. ویزای نوع A ، ویزای ترانزیت فرودگاهی است. در واقع این ویزا به افرادی ارائه می‌شود که در حین توقف یا انتقال بین دو بخش از یک پرواز بین‌المللی، از منطقه ترانزیت بین‌المللی فرودگاه‌ها عبور می‌کنند. شایان ذکر است سه نوع ویزای ترانزیت فرودگاهی وجود دارد: یک طرفه، رفت و برگشت و چند بار ورود.

دارنده ویزای نوع A اجازه ورود به کشور شنگن مذکور را ندارد و این ویزا صرفا جهت ترانزیت فرودگاهی صادر میبشود.

ویزای شینگن نوع TYPE B) – B)

ویزای نوع B نیز یک ویزای ترانزیت است که فقط پنج روز اعتبار دارد. این ویزا برای افرادی لازم است که برای سفر بین دو کشور غیر شینگن باید از منطقه شینگن عبور کنند. حتی اگر قصد اقامت در منطقه شینگن را ندارید. این ویزا مورد نیاز است. در سال های اخیر این ویزا با انواع دیگر ویزا جایگزین شده است.

ویزای شینگن نوع TYPE C) – C)

ویزای شینگن کوتاه مدت یا نوع C رایج ترین نوع ویزای شینگن است. این ویزا توسط سفارتخانه ها ویا کنسولگری های یک کشور عضو پیمان شینگن صادر می شود. دارندگان این ویزا این امکان را دارند تا کمتر از 90 روز در یک دوره 180 روزه آزادانه در منطقه شینگن اقامت یا سفر کنند.
ویزای شینگن نوع C برای اقامت کوتاه مدت داری سه دسته کلی است:

– ویزای یکبار ورود: به دارنده ویزا این امکان را می دهد که یک بار وارد منطقه شنگن شود. اگر منطقه شینگن را ترک کنید، اعتبار ویزای شما منقضی می شود حتی اگر مدت اعتبار آن هنوز تمام نشده باشد. به طور خلاصه: هر خروجی نهایی است!
– ویزای دوبار ورود: به دارنده ویزا این امکان را می دهد در طول مدت اعتبار ویزا دو بار وارد منطقه شینگن شوند. بنابراین شما می توانید منطقه شینگن را ترک کرده و در آن دوره زمانی دوباره وارد آن شوید. بار دوم که منطقه را ترک می کنید، اعتبار ویزای شما منقضی می شود.
– ویزای چند بار ورود (ویزای مولتی): به دارنده ویزا این امکان را می دهد هر چند بار که می‌خواهند وارد و خارج شوند. این مجوز حداکثر به مدت 90 روز در یک دوره 180 روزه معتبر است.

ویزای شینگن نوع TYPE D) – D) یا ویزای طولانی مدت

ویزای شینگن طولانی مدت نوع D است. اخذ این ویزا برای هر فرد خارجی (اتباع کشورهای غیر شینگن) که مایل به تحصیل، کار یا زندگی در یک کشور شینگن برای بیش از 90 روز (حداکثر 1 سال) باشد اجباری است. این ویزا به دارنده آن اجازه می دهد تا در خارج از کشور اصلی انتخاب شده شینگن، برای دوره های 90 روزه حداکثر در طول 180 روز و در کل دوره اعتبار ویزای خود، سفر و اقامت در منطقه شینگن داشته باشند.

ویزای ملی یا ویزای نوع D توسط مقامات کنسولی کشور مورد نظر شینگن مطابق با قوانین ملی صادر می شود. بنابراین لازم است برای اطلاع از شرایط و تشریفات مختلفی که باید انجام شود با سفارتخانه و یا کنسولگری کشور مقصد تماس بگیرید.

انواع ویزای شینگن

انواع ویزای شینگن

انواع ویزای اقامتی فرانسه

اساساً سه نوع ویزای اقامتی در فرانسه وجود دارد: ویزای کوتاه مدت فرانسه، ویزای طولانی مدت موقت و ویزای طولانی مدت. در زیر اطلاعات جامعی از انواع ویزا ارائه میگردد.

ویزای کوتاه مدت فرانسه (uniform Schengen visa)

این ویزا برای بازدید از فرانسه به مدت سه ماه یا کمتر مورد استفاده قرار میگیرد. فرانسه از ویزای یکپارچه شینگن نوع C  به عنوان ویزای کوتاه مدت خود استفاده می کند. از این ویزا میتوان برای مقاصد گردشگری، سفرهای کاری، تحصیل کوتاه مدت، ملاقات با خانواده، مراقبت های پزشکی و اهداف کوتاه مدت مرتبط با کار استفاده کرد.
اگر قصد دارید از فرودگاه های بین المللی فرانسه خارج شوید به ویزای شینگن نیاز خواهید داشت. . شما باید بین شش ماه تا دو هفته قبل از سفر به فرانسه درخواست خود را به سفارت فرانسه ارائه دهید. معمولا درخواست اولیه به صورت آنلاین ارائه میشود و سپس برای ارسال اطلاعات بیومتریک و پرداخت هزینه های ویزای خود، باید به سفارت یا کنسولگری فرانسه در کشور ایران مراجعه کنید. هزینه این ویزا ۸۰ یورو است (۴۰ یورو برای کودکان ۶ تا ۱۲ سال، برای کودکان زیر ۶ سال رایگان).

مدارک لازم جهت اخذ ویزای کوتاه مدت فرانسه

– پاسپورتی که حداقل سه ماه پس از تاریخ سفر شما معتبر باشد
– تمامی پاسپورت های قبلی به همراه ویزا های دریافتی قبلی
– رسید پرداخت هزینه ویزای فرانسه و کارگزاری وی اف اس (VFS)
– دو عکس گذرنامه که جدیدا گرفته شده باشد
– اصل و ترجمه سند ازدواج متقاضی در صورت متاهل بودن
– ارائه گواهی اشتغال به کار ( و یا گواهی اشتغال به تحصیل برای دانشجویان و دانش آموزان)
– تکمیل فرم های ویزای فرانسه به زبان انگلیسی
– مدارک مرتبط با اثبات دلایل سفر
– گردش حساب و اثبات تمکن مالی
– بیمه درمانی
– رزرواسیون بلیت هواپیما
– رزرو هتل یا اقامتگاه در فرانسه
– ارائه اصل و کپی دعوت نامه (در صورت وجود)

ویزای فرانسه

ویزای فرانسه و کنترل های گمرکی قبل از ورود به کشور

ویزای طولانی مدت موقت (visa de long séjour valant titre de séjour – VLS-TS)

ویزای طولانی مدت موقت (VLS-TS) تا یک سال معتبر است و غیر قابل تمدید است. VLS-TS به عنوان یک اجازه اقامت موقت در فرانسه عمل می کند و شما باید این مجوز را ظرف مدت سه ماه پس از ورود به فرانسه تأیید کنید. ویزاهای VLS-TS به سه دسته تقسیم میشود:

ویزای کار موقت (Temporary Worker Visas)

این ویزا به عنوان نیروی کار موقت (travailleur temporaire) برای افرادی صادر می شود که برای مدت کمتر از یک سال قصد سفر و کار در فرانسه را دارند. برای دریافت این ویزا به یک پیشنهاد کاری یا قرارداد کاری نیاز دارید.

ویزای تحصیلی و آموزشی (Study and Training Visas)

این ویزا برای دوره های تحصیلی کوتاه مدت یا دوره های آموزشی که به مدت 3 تا 6 ماه هستند صادر میشود. برای دریافت این ویزا، باید در یک برنامه آموزش عالی در یک موسسه آموزشی معتبر فرانسه پذیرفته شده باشید.

ویزای خاص منظوره (Special Purpose Visas)

سایر ویزاهای موقت فرانسه به عنوان ویزای خاص منظوره یا هدف ویژه طبقه بندی می شوند. ویزاهای خدمات داوطلبانه اروپایی، برنامه تعطیلات کاری برای جوانان و اقامت خصوصی که فرد اثبات میکند تمکن مالی لازم را برای اقامت کوتاه مدت در فرانسه بدون نیاز به کار در اختیار دارد مثال هایی از این ویزا هستند.
روند درخواست برای این ویزا مشابه با فرآیند ویزای کوتاه مدت است. عموما پس از ثبت درخواست آنلاین می توانید با مراجعه به سفارت یا کنسولگری فرانسه در کشور خود، اقدام به ارائه مدارک، انجام فرآیند بیومتریک و پرداخت هزینه هاي ویزا نمایید. هزینه کلی این ویزا 99 یورو است. شایان ذکر است هنگام ورود به فرانسه باید ویزای فرانسه و پاسپورت خود را به همراه کلیه مدارک پشتیبان ارائه دهید.

ویزای کار موقت فرانسه

کارگران فصلی نمونه ای از روش های ویزای کار موقت فرانسه

ویزای طولانی مدت (visa de long séjour)

ویزاهای عمومی فرانسه برای اقامت طولانی مدت بیشتر از یک سال است. به طور معمول ویزای اولیه و مجوز اعطا شده برای یک سال است و پس از این مرحله، شما باید یک اجازه اقامت طولانی مدت را از استان محلی خود دریافت کنید.
ویزای طولانی مدت به شما این حق را می دهد که در هر دوره 180 روزه تا 90 روز در منطقه شینگن سفر کنید. برای اقامت قانونی در فرانسه باید ظرف دو ماه پس از ورود با این ویزا برای اقامت فرانسه درخواست دهید. ویزاهای طولانی مدت در چهار دسته کلی طبقه بندی میشود.

ویزای کاری (Work Visas)

برای کار یا انجام فعالیت های تجاری (به صورت خوداشتغالی) می توانید ویزای کار طولانی مدت در فرانسه دریافت کنید. برای کار، معمولاً باید یک پیشنهاد شغلی داشته باشید. اگر یک کسب و کار راه اندازی می کنید و یا به صورت خوداشتغالی کار می کنید، میبایست بیزنس پلن ارائه داده و قابلیت اقتصادی پروژه را نشان دهید. همچنین باید اثبات کنید که بودجه کافی برای شروع آن کسب و کار را در اختیار دارید. بیشتر ویزاهای کاری فرانسه برای مشاغل با مهارت بالا است. و عبارتند از:

– پاسپورت تلنت یا پاسپورت استعداد چند ساله (passeport talent): این برای کارکنان و کارآفرینان با مهارت بالا که تا چهار سال اعتبار دارد و همچنین به همسر و فرزندان وابسته اجازه می دهد تا با شما سفر کنند.
– انتقال داخلی به شعبه فرانسه یک شرکت بین المللی ICT: این ویزا برای مدیریت ارشد و کارکنان با تخصص بالا است. این ویزا دارای علامت (salarié détaché ICT) است.
– کار فصلی مکرر و طولانی مدت (travailleur saisonnier): این ویزا جهت کار فصلی برای کارکنانی که به صورت متناوب میبایست در فرانسه کار کنند صادر میشود.
– کارآموزی طولانی مدت:  در این حالت ویزای شما حاوی عنوان کارآموز (stagiaire) است.

ویزای تحصیلی (Study Visas)

ویزای تحصیلی برای دانشجویان بین المللی صادر میشود و به اندازه طول دوران تحصیل اعتبار دارد. با استفاده از ویزای تحصیلی شما می توانید تا 964 ساعت در سال کار کنید. این میزان معادل 60 درصد ساعات کاری یک کارمند عادی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل در فرانسه مقاله مربوطه را بخوانید.

ویزای خانوادگی (Family Visas)

برای پیوستن طولانی مدت به اقوام خاص می توانید برای ویزای خانوادگی در فرانسه درخواست دهید. براساس اینکه اقوام تبعه فرانسه باشند یا خیر حالات متنوعی ایجاد میشود. بنابراین لازم است که با یک وکیل مطلع در این خصوص مشورت نمایید.جهت کسب اطلاع از اخذ ویزای اقامت فرانسه از طریق ازدواج مقاله اقامت فرانسه از طریق ازدواج را بخوانید.

ویزای اقامت خصوصی طولانی مدت(Extended private stay visas)

اگر می خواهید به فرانسه نقل مکان کنید و در آنجا فقط زندگی کنید، می توانید برای این ویزا اقدام کنید. شما باید نشان دهید که بودجه کافی برای حمایت از خود در فرانسه را دارید و نیازی به اخذ حمایت های دولتی ندارید.

تابعیت فرانسه از طریق ازدواج

ازدواج با همسر فرانسوی از روش های اخذ ویزای خانوادگی فرانسه

شرایط اخذ اقامت و تابعیت فرانسه

اگر بیش از سه ماه در فرانسه اقامت دارید، به اجازه اقامت (carte de séjour) نیاز دارید.

ویزای موقت VLS-TS به عنوان یک اجازه اقامت یک ساله عمل می کند که باید در طی سه ماه پس از ورود با OFII آن را تأیید کنید. اگر ویزای طولانی مدت (visa de long séjour) دارید، باید ظرف دو ماه پس از ورود، برای اجازه اقامت اقدام کنید. شما می توانید این کار را به صورت آنلاین یا از طریق استان محلی خود انجام دهید (در پاریس، باید از طریق ایستگاه پلیس این کار را انجام دهید).

اکثر مجوزهای اقامت استاندارد فرانسه یک سال اعتبار دارند و تا پنج سال قابل تمدید هستند. پس از پنج سال زندگی مداوم در فرانسه، می توانید برای یک مجوز طولانی مدت 10 ساله (carte de resident) درخواست دهید. بسته به شرایط فردی، شما باید شرایط خاصی را برآورده کنید. اینها می تواند شامل مدرک ازدواج، گواهی تولد و شواهدی باشد که نشان می دهد می توانید فرانسوی صحبت کنید.

گزینه دیگر، درخواست تابعیت فرانسه است که پس از پنج سال اقامت در فرانسه نیز می توانید این درخواست را انجام دهید. شهروندی (تابعیت) به شما حقوق اضافی مانند حق رای و حق داشتن پاسپورت فرانسوی می دهد، اما نیازمند شرایط سخت تر و هزینه های اضافی نیز می باشد.

درخواست مشاوره رایگان مهاجرتی

با تکمیل فرم زیر مشاورین ما در اسرع وقت با شما تماس میگیرند. (زمان تخمینی تکمیل فرم: ۳۰ ثانیه)

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد